donderdag 28 november 2013

maisrapen, mag dat?

Elke keer als het maisoogst seizoen, zit mijn zoontje en ik klaar om te gaan kijken. Het zijn immers indrukwekkende machines, die maishakselaars. Een bijkomend voordeel is dat ik weet welke akkers gehakseld zijn, dus waar ik later terug kan komen om maiskolven te rapen voor onze kippen. In een paar minuten heb je meer maiskolven gevonden dan ik ooit in mijn volkstuin kan kweken. Maar de vraag is natuurlijk: mag het eigenlijk?
Pas las ik hier een forum over (ik kan de link helaas niet meer terugvinden), en de conclusie daar was duidelijk: vraag het aan de boer of anders blijf je met je tengels van iemands eigendom af.
Maar het probleem is dat de meeste akkers niet bij de boer liggen. Hoe weet ik dan wie ik moet vragen? Ik heb de vraag bij een paar boeren die ik ken voorgelegd, en die vonden het geen probleem.
Als een boer de vergeten mais graag wil, dan kan hij die toch meteen na oogst pakken? Een maisplak wordt meestal al een week na oogst gecultivaterd. Als er mais achter gebleven is, kunnen die maispitjes uitgroeien tot nieuwe mais voor het volgend jaar, terwijl de boer eigenlijk een heel andere gewas had gepland.
Er is ook nog een andere manier: aansluiten bij een akker-jut-gezelschap, zie link. Als je je aansluit bij deze organisatie, dan betaal je een jaarlijks bedrag, dat deels naar de aangesloten boeren gaat. Vervolgens krijg je informatie over waar je mag "groentejutten". Persoonlijk gaat me dit veel te ver. Ik wil gewoon een paar maiskolven voor onze kippen, niet meer.

Op dit moment is bijna alle mais geoogst. De rede dat ik nu op het onderwerp kom, is dat ik elke dag langs een enorme maisplak kom die nog steeds niet geoogst is. De planten zijn compleet verdord, en de mais valt bijna uit de kolf. Het vorig jaar heeft die boer zijn oogst ook al niet opgehaald. Waarschijnlijk omdat de akker te nat was. Ik heb geen idee waar de boer woont. Mijn handen jeuken om elke dag een paar kolven mee te nemen. Zodra de eerste vorst geweest is, vind ik dat de boer zijn kans gehad heeft. Maar ik vind het nog steeds vreemd, wie laat er nu enkele hectaren mais verdorren?

1 opmerking:

  1. Aanwonenden weten het vaak wel!
    En anders het kadaster.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.